۷۴

جبران ((کمبود معلم))، باید از اولویت های وزیر جدید باشد + فیلم

  دیشب در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش، به همراه دکتر مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، به بررسی اولویت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میزان تطابق آن با نیازهای وزارتخانه و اسناد بالادستی، به ویژه برنامه هفتم توسعه، پرداختیم. سال گذشته، با کمبود ۴۵ هزار معلم مواجه شدیم؛ ماجرای تلخی که […]

 

دیشب در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش، به همراه دکتر مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، به بررسی اولویت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میزان تطابق آن با نیازهای وزارتخانه و اسناد بالادستی، به ویژه برنامه هفتم توسعه، پرداختیم.

سال گذشته، با کمبود ۴۵ هزار معلم مواجه شدیم؛ ماجرای تلخی که نشان‌دهنده ضعف در پیش‌بینی‌های وزارت آموزش و پرورش بود. ما از همان زمان، این کمبود را به رئیس جمهور محترم اعلام کردیم و بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر تأکید داشتیم. هرچند جذب معلم مسیر مشخصی دارد و بحثی جداگانه می‌طلبد، اما در شرایط فعلی، می‌توانیم با استفاده از ظرفیت معلمان حق‌التدریس و به رسمیت شناختن آن‌ها، بخشی از این کمبود را جبران کنیم.

از طرفی باید تلاش کنیم تا معلمان متخصص جایگاه شایسته‌ای داشته باشند. برای مثال، در طرح رتبه‌بندی معلمان، موفق شدیم حقوق معلمان را افزایش دهیم و ۵۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت قبل برای این امر هزینه شد.

اکنون، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، آقای کاظمی، باید با جدیت این مسائل را پیگیری کند. یکی از راهکارها، استفاده از معلمان خرید خدمت و افزایش حقوق معلمان حق‌التدریس است تا کمبود معلم جبران شود.

همچنین، بنده نگرانی خود را درباره کمبود معلم در سال جاری به دکتر عارف، معاون اول محترم، و دکتر پزشکیان، رئیس جمهور محترم، اعلام کرده‌ام.

باید توجه ویژه‌ای به معلمان و کادر آموزشی داشته باشیم و قراردادی منصفانه برای آنان تنظیم شود.

همچنین، کمبود نیروهای خدماتی، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند بابای مدرسه، نباید از چشم دور بماند.

علیرضا منادی سفیدان
نماینده مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو
و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی