زندگی نامه دکتر علیرضا منادی سفیدان
کودکی و نوجوانی :
دکتر علیرضا منادی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در یک خانواده مذهبی در تبریز به دنیا آمد. وی دو خواهر که هر دو فرهنگی هستند و یک برادر دارد که هر سه تحصیلات عالی کارشناسی ارشد دارند. ایشان در شش سالگی (سال ۱۳۵۴) وارد دبستان (نظامی) هدایت که امروزه به دبستان شهید بهادری تغییر نام یافته، شد. درحالی که در سال سوم ابتدایی تحصیل می کرد انقلاب اسلامی آغاز شد و او هنوز خاطرات شیرین مبارزات مردم و ایام پرفتوح دوران انقلاب را به یاد دارد و از خاطرات مدرسه و معلمان مقاطع مختلف تحصیلی خود به بزرگی و نیکی یاد می کند. از جمله از آقای اکبری که می گوید از اهالی شمال بوده و درپایه اول و دوم الفبای علم و ادب را با او آغاز کرده و درکلاس سوم از آقای مکرمی ، چهارم از آقای قبادی و پنجم از آقای قاسمی تلمذ کرده است.
وی از خاطرات ایام مدرسه هدایت به عنوان شیرین ترین و ماندگار ترین دوران یاد می کند که در تکوین و شکل گیری شخصیت او تأثیر بسزایی داشته است. منادی مقطع راهنمایی را در مدرسه رازی تبریز در سال ۱۳۵۸ آغاز کرد که با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همزمان بود؛ این ایام به دلیل فضای آکنده از ایثار و مقاومت در جامعه تاثیر بسزایی در روحیه و شکل گیری شخصیتش داشته است. منادی در دوره تحصیلی راهنمایی درکنار برنامه های درسی در فعالیت های فرهنگی و جمعی مدرسه با عشق و علاقه مشارکت داشت و بسیاری از برنامه های صبحگاهی مدرسه را اجرا می کرد و همزمان درمسجد محلشان که با امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج سید علی اصغر حسینی لیلابی (پدر بزرگوار دو شهید) نماز جماعت برپا میشد، شرکت وضمن یادگیری آموزه های دینی به عنوان مکبر مسجد به فعالیتهای فرهنگی می پرداخت و درکلاسهای قرآن و نهج البلاغه مسجد حضور یافته و کتابخانه مسجد را مدیریت می کرد. بعدها در ادامه این کلاسها، با اساتید بیشتری از جمله آیت الله هاشم زاده هریسی، مرحوم آیت الله میرزاعلی اکبر محدث (از اساتید اخلاق برجسته حوزه و از مسؤولین وقت سازمان تبلیغات اسلامی) و شهید حجه الاسلام شیخ محمد تقی قویدل سفیدان -که مدیر مسؤل مجله مشهور کودک مسلمان قم بود وبعدها در جنگ تحمیلی به شهادت رسید- و شهید خلیل فاتح که بعدها در اسارت رژیم بعثی در اسارتگاه عراق به شهادت رسید و نیز استاد عزیز خدایی و بعضی از اساتید اعزامی حوزه علمیه قم آشنا شد که این کلاس ها توسط بخش آموزش سازمان تبلیغات اسلامی شهید آیت الله قاضی طباطبایی (ره) تبریز تشکیل می گردید و وی در این کلاسهای تابستانی شرکت فعال داشته و دو بار به اردوی زیارتی آموزشی، سیاحتی این کلاسها انتخاب و به مشهد اعزام شد که این کلاسها و اردوها، آثار سازنده ای در شکل گیری شخصیتش داشت. از دوستان دوره کودکی و نوجوانی اش، شهیدان مقصود علیپور درمان طلب، سید جواد و سید محمد حسینی لیلابی، عادل سرآمد سرند، ایوب یلدوغی، قربان قلیپور، جوادعلیپور، عسگر دادی سهلان، صمد موثق نهند بیوک داداش زاده، علیرضا هاشم زاده خاطرات شیرین و اثرگذاری از مردانگی، مهر ورزی و رشادت برایش بجا مانده است و همواره خود را مدیون این شهیدان و دیگر شهدا و امام شهیدان (ره) میداند.
او همچنین از خاطرات شیرین این دوره تعریف می کند که در آن ایام پدرش برای کمک به پیشرفت فرایند تحصیلی وی با او همکلاس شده که همنشینی با پدر در مدرسه، شگفتی اطرافیان و اولیا مدرسه را بر انگیخته و پدر که از بازاریان و فرشفروشان بنام بازار تبریز بود، در پی تربیت فرزند و همراهی برای رشد تحصیلی فرزند چنین تلاشی را شروع میکند که در خاطرات نوجوانی وی برای همیشه ماندگار گشته است.
تحصیلات عالی :
منادی سال هزار و سیصد و شصت و چهار، در لبیک به ندای مبارزه با بیسوادی توسط امام خمینی (ره)، اقدام به امر مقدس آموزشیاری نهضت سواد آموزی در تبریز نموده و توانست در شانزده سالگی شغل شریف معلمی را که بعد ها درادامه زندگی شغل اصلی او را تشکیل داد تجربه نماید و در همان مدرسه شهید بهادری، که ده سال پیش در آنجا تحصیلات ابتدائی را شروع کرده بود، با تشکیل کلاس مقدماتی نهضت، تعداد حدود سی نفر بی سواد را باسواد نماید. در سال ۱۳۶۶ پس از اخذ دیپلم علوم تجربی از دبیرستان دهخدای تبریز در کنکور همان سال شرکت کرده و در رشته تربیت معلمی و دبیری علوم تجربی پذیرفته می شود، لیکن ثبت نام نمی کند تا اینکه در کنکور سال بعد در دوره دکترای حرفه ای قبول می شود و با علاقمندی به تحصیل در رشته خود ادامه می دهد.
او همزمان با تحصیل در دانشگاه در فرصت های نیمه وقت خود به عنوان دبیر دبیرستان های تبریز از تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم باز نمی ایستد، حرفه ای که پیش تر و در سن ۱۶ سالگی و همزمان با تحصیل در دبیرستان به عنوان آموزشیار نهضت سواد آموزی تجربه کرده بود. سپس برای مدتی هم در روستای لیقوان تبریز آموزگار دانش آموزان این روستا می شود. منادی در سال ۱۳۷۴ و در بیست شش سالگی موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز شده و سپس عازم خدمت سربازی می شود و با درجه ستوان یکمی در مرکز آموزش بهداری ارتش جمهوری اسلامی خدمت مقدس سربازی را آغاز می کند و اندکی بعد به عنوان مامور (امریه) عازم منطقه مغان شده و در جهاد سازندگی این منطقه به خدمت ادامه می دهد و در این ایام نیز با وجود داشتن تحصیلات دکترا، در دبیرستان کار دانش پارس آباد همزمان با خدمت سربازی برای بچه های محروم پارس آباد، با افتخار تدریس می نماید.
دکتر منادی در سال ۱۳۶۸ که با پایان جنگ تحمیلی همزمان است، فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود را گسترش می دهد و در انتخابات ریاست جمهوری برای شهید رجایی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان فعال ستاد های انتخاباتی آنان فعالیت و تبلیغ می کند و در انتخابات دوره های مجالس خبرگان و شورای اسلامی نیز فعالیت های ارزنده ای در جهت تنویر اذهان عمومی به انجام می رساند. وی در پنجم آبان سال ۱۳۷۶ در لبیک به سنت حسنه رسول اکرم (ص) به امر مقدس ازدواج از یک خانواده شاخص مذهبی و متدین و از خاندان علامه شهیر شیخ بهایی (علیه الرحمه) اقدام کرد که همسرشان نیز دبیر دبیرستان های تبریز و حافظ قرآن بود. در اول شهریور ١٣٧٩ اولین فرزند وی که دختر بود به دنیا می آید و با توجه به ارادت خاص خود و خانواده به حضرت زهرا (س) اسم دخترش را کوثر میگذارد. دکتر منادی درسال ۱۳۷۷ به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز فعالیت علمی خود را در این دانشگاه آغاز کرده و همزمان به سمت رییس باشگاه پژوهشگران جوان شمال غرب کشور منصوب می شود.
منادی در سال ۱۳۸۰ به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد تبریز منصوب می شود و به فاصله یک سال بعد و درسن ۳۲ سالگی به لطف الهی و به دلیل لیاقت و شایستگی های مدیریتی، به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیش از ده هزار دانشجو و پانصد استاد، برگزیده می شود. در مدت حضور حدود چهار ساله وی دردانشگاه زنجان با تلاش و پیگیری های مدیریتی، این دانشگاه از نظر فضاهای آموزشی (دانشکده های فنی مهندسی وعلوم انسانی)، افزایش تعداد رشته های تحصیلی، رشد مقالات علمی پژوهشی و نیز فضاهای خوابگاهی (از قبیل خوابگاه های هزار نفره حضرت معصومه (س) و کوثر)، و تأسیس سایت چهل هکتاری امام خمینی (ره)، ساخت مسجد زیبای حضرت فاطمه زهرا (س)، مهدیه وکتابخانه و قرائتخانه حاج ملا آقا جان زنجانی (ره) به نحو مطلوب و درحد استانداردهای ملی متحول شده و پیشرفت کرد؛ وی همچنین واحد دانشگاهی شهر قیدار را که همینک سه هزار دانشجو دارد تاسیس نمود که هنوز مردم با فرهنگ زنجان و مجامع علمی و دانشگاهی این استان از خدمات وی به نیکی یاد می کنند.
وی پس از اخذ درجه دکترا، دومین دکترای خود را در رشته میکروبیولوژی (مقطع Ph.D) آغاز و با موفقیت دریافت می کند. «جداسازی ژن GP51، عامل بیماری لوکوز (Blv)به روش مولکولی»، عنوان پایان نامه دکترای میکرو بیولوژی وی است که برای نخستین بار درکشور اجرا شده و یافته های علمی آن نقش حیاتی و مهمی در واکسن سازی بر علیه این بیماری داشته است؛ این پیشینه علمی وی باعث شد که بعدها طرح ساخت واکسن آنفلولانزای انسانی با حمایت سازمان بهداشت جهانی در مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی (پیام مرند) را به تصویب مجلس هشتم برساند.
شوق علم آموزی و علاقه به تولید ملی و صنعت، بعدها باعث شد سومین رشته تحصیلی را در رشته مدیریت صنعتی شاخه مدیریت تولید در مقطع دکترا در دانشگاه شهید یهشتی آغاز نماید چرا که وی در سال ٨۴ به همراه شخصیت های مهمی از مؤسسین جمعیت حمایت از تولید ملی بود و دغدغه حمایت از تولید ملی داشته وکار وکارگر ایرانی همیشه جزء دغدغه های جدی وی بوده است و در این راستا بود که به این رشته تحصیلی روی آورد.
نهم آذر ماه سال ۱۳۸۳ حادثه تلخ و ناگواری در زندگی نو بنیاد دکتر روی داد و طی آن دختر نازنین و کوچک وی، کوثر، قربانی مرگ خاموش شد و بر اثر گاز گرفتگی از دنیا رفت. دکتر منادی بعد ها و در نخستین دوره نمایندگی مردم در مجلس از این حادثه تلخ به نفع تمامی مردم ایران استفاده کرده و با ارائه طرحی تمامی خانوارهای ایرانی را تحت پوشش بیمه حوادث ناشی از گاز گرفتگی قرار داد. وی پس از این حادثه تلخ در سال ۱۳۸۴ به زادگاه خود، تبریز منتقل شد و همزمان با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، مسوولیت دبیری منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد ۶۱ واحد دانشگاهی در استان های شمال غرب کشور را عهده دار می شود. و در بیست و هفت اردیبهشت همین سال، همزمان با میلاد مسعود حضرت امام حسن عسگری (ع) دومین ثمره زندگیش، محمد صدرا، پا به عرصه حیات می گذارد.
عرصه سیاست :
وی کمتر از یک سال بعد و با توجه به شایستگی های فردی و اجتماعی و مقبولیت عمومی با تشویق دوستان، وارد عرصه سیاست شد و در اولین آزمون میدان سیاست با آراء خوب مردم تبریز به عنوان عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تبریز برگزیده شد و درسال ۱۳۸۶ از سوی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان نماینده وارد مجلس می شود. منادی در سال نخست نمایندگی با توجه به سوابق و مطالعات علمی و پژوهشی با رأی قاطع هیات رئیسه مجلس به عنوان یکی از پنج عضو فعال شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزیده می شود، که این انتخاب حاکی از جایگاه و شایستگی های علمی وی است.
وی اندکی بعد در شکل گیری کمیسیون های مجلس به عنوان عضو فعال کمیسیون برنامه و بودجه، که یکی از کمیسیون های تاثیر گذار در مجلس است انتخاب می شود و سپس به نائب رئیسی اول این کمیسیون انتخاب و در طول دوره مدت نمایندگی از ظرفیت و امکانات این کمیسیون برای رفع مشکلات مردم و توسعه و پیشرفت طرح های استان به نحو شایسته استفاده می کند. عضویت در اتحادیه بین المجالس جهان و عضویت در شورای عالی اجرای سیاستگذاری اصل ۴۴ قانون اساسی که قوی ترین شورای عالی اقتصادی کشور می باشد و ناظر مجلس در شورای برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی از دیگر مسوولیت های منادی در مجلس است. وی در ایام حضور در مجلس با پیگیری مجدانه اقدام به تأسیس چهار دانشگاه جدید در تبریز (مؤسسه آموزش عالی میزان و دانشگاه های آزاداسلامی سردرود، باسمنج و خسروشاه) می کند و با کمک به تأسیس حدود سیصد رشته تحصیلی جدید در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی ظرفیت دانشجویی استان را شصت هزار نفر در طول چهار سال افزایش می دهد که حدود نصف اینها یعنی سی هزار نفر دانشجوی غیربومی (توریست علمی چهارساله) جذب استان میشود که در توسعه استان نقش اساسی داشته و امکان تحصیل حدود سی هزار نفر از جوانان بومی استان را در خود استان میسر می سازد.
ایده ساخت بزرگراه تبریز – نودوز (دروازه پنجم تبریز) {اتوبان ایران-ارمنستان}، طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه، اتصال خط اتیلن غرب (عسلویه به تبریز)، و ایده بیمه حوادث ناشی از گاز و کمک بسزای وی برای ساخت واکسن آنفلولانزای انسانی که با حمایت سازمان بهداشت جهانی در موسسه پیام مرند اجرا می شود، مشخصاً از طرح های خاص وی است که با اتمام آن ها چهره منطقه از نظر عمران و آبادی و اشتغال زایی و رفاه اجتماعی دگرگون می شود که همگی در حال اجرا می باشند. دکتر منادی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم دوباره ازسوی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و در مرحله نخست با فاصله بسیاری زیاد از رقبای خود و با بیش از ۱۵۵ هزار رأی راهی مجلس شد و نسبت به انتخابات مجلس هشتم، مردم فهیم، قریب به یکصد هزار نفر بیش از دوره قبل به وی رأی دادند که همه این ها ناشی از خدمات ارزنده، رضایت مندی و حسن اعتماد مردم به وی و مهم تر از همه تأییدات الهی می باشد.
در شروع مجلس نهم وی به ریاست شعبه دوم از شعبات پانزده گانه مجلس که بررسی صلاحیت وتصویب اولیه اعتبارنامه نمایندگان مجلس نهم را به عهده دارد انتخاب شد؛ نمایندگان محترم با انتخاب دکتر منادی به عنوان عضو هیأت رییسه مجلس نهم شورای اسلامی برحسن سلیقه مردم حوزه انتخابیه تبریز اسکو و آذرشهر صحه گذاشتند. وی همزمان با این مسؤولیت به عضویت کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز درآمد و از سوی یکصد و شش نفر از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس نهم، به ریاست این فراکسیون انتخاب شد. وی همینک با رتبه دانشیاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی به کار تحقیق و تدریس (کرسی ویروس شناسی دوره دکترا) نیز می پردازد و تابحال با تألیف چهار جلد کتاب، سی مقاله بین المللی وداخلی و ثبت یک مورد اختراع که درجشنواره اختراعات اینچوان کره جنوبی نشان نقره دریافت نمود، از فعالیتهای علمی غافل نمی شود. عضویت در هیأت امنای دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه آزاد اسلامی استان و هیأت امنای بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران، کمیته دائمی هیأت امناء دانشگاه فنی حرفه ای کشور و عضویت در شورای مشورتی سیاستگذاری مرکز منطقه ای علوم و انتقال فنآوری (RCSTT) اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA) باحکم وزیر علوم و تحقیقات، از دیگر فعالیتهای جنبی ایشان میباشد.
در آخرین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (دوره دهم)، ایشان هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم با رأی مردم به عنوان منتخب راهی مجلس شدند و لیکن پس از ۴۱ روز و علی رغم صدور کارت نمایندگی مجلس دهم، با فرد دیگری جایگزین شدند (!!!) که با وجود اعتراض قانونی و منطقی نسبت به چنین تغییری، جهت آرامش و تمکین از قانون هیچ حرکت اعتراضی انجام نداد.
با دعوت جناب آقای دکتر ولایتی، ایشان به معاونت دانشگاه آزاد اسلامی (معاون پارلمانی، حقوقی و ارتباطات اجتماعی دانشگاه های آزاد کل کشور) منصوب گشته و ۴ سال در کسوت معاونت در صحن مجلس و دانشگاه حضور یافتند و در این مدت خدمات بسیار مهمی در حل مشکلات دانشجویان عزیز و خانواده های آن ها برداشته و موجبات خیر و برکت در این حوزه گشتند (از جمله احیای قانون و تائید رشته های تحصیلی در دانشگاه های آزاد، برگزاری های آزمون های مستقل توسط دانشگاه آزاد، … و ده ها خدمت ارزنده دیگر).
همچنین در این مدت با توجه به حضور دائم در مجلس، در جایگاه معاونت پارلمانی، پیگیر مطالبات مردمی و پروژه های نیمه تمام بودند.